som efterlyst via
https://ishoj.dk/borger/demokrati/horinger/
og
https://ishoj.dk/aktuelt/nyheder/friluftsplan-for-landsbyskoven-er-sendt-i-horing/
Høringssvar til
Ishøj Landsbyskov
– Udkast til friluftsplan
August 2024
11. oktober 2024
Ishøj Bylaug vil gerne takke for borgermøde og gode forslag samt kvittere for et interessant og spændende oplæg uden noget om midler til implementering.
Ishøj Bylaug er glad for Ishøj Landsbyskov og tilslutter sig tilbagemeldinger fra workshop, fra diverse interessenter og fra borgermødet, at det gennemgående ønske er at
aktiviteterne i Landsbyskoven begrænses, således at skoven fremstår som et naturområde
(side 11 (side 6 / 15) i planen).
Ishøj Bylaug har 2 ønsker.
Ønske 1
Vi ønsker vedligehold af (de nuværende) faciliteter og skilte.
Træerne i søkanten er flere steder høje, og bænken på stien øst for søen har mere træudsigt end søudsigt.
Kunne fuglene undlade at lægge fugleklatter på broens gelænder og bænke i søens nordlige ende ville det være et dejligt sted at sidde og nyde sin madpakke og læne sig spejdende ud over søen.
Ønske 2
Sikring af adgangsveje.
Ishøj Bygade og Ishøj Landsby bør trafiksikres, før besøgende til Ishøj Landsbyskov involveres i trafikulykker.
Det kan ske billigt og effektivt via skilte med CYKELGADE og et underskilt med ÆRINDEKØRSEL TILLADT i hver ende af Ishøj Bygade og ved indkørslerne på Freysvej fra Køgevejen (over for Netto) samt på Tåstrup Valbyvej fra Ishøj Stationsvej – eventuelt som forsøgsordning med evaluering efter ½-1 år.
Beboere har længe ønsket at undgå gennemkørende kørsel med især kassebiler og lastbiler i Ishøj Landsby.
Vi ved ligeså, at mange også på facebook har udtrykt ønsket om mere tryghed til cyklende (skolebørn).
En billig løsning på alle disse ønsker er skilte med CYKELGADE og et underskilt med ÆRINDEKØRSEL TILLADT.
Alle beboere og andre med ærinde som for eksempel besøg i Ishøj Landsbyskov må så fortsat køre i landsbyen, men alle skal passe på cyklister og køre på cyklisternes betingelser, så hastigheden bliver lav.
Cykelgade med kørsel tilladt er en billig og sikker vej kendt fra København, Haderslev, Næstved, Holbæk, Holland, Belgien, Tyskland, Aarhus, Vejle, Esbjerg og Odense:
https://www.kk.dk/borger/bolig-og-byggeri/anlaegsprojekter-i-koebenhavn/saadan-bliver-cykelgaden
I Nordre Frihavnsgade … [er] biler og busser velkomne i gaden, bare de bevæger sig på cyklernes betingelser. Samtidig er cykelgaden et sted, hvor alle er nødt til at deles om pladsen. Det betyder, at både bilister, cyklister, knallertkørere og fodgængere må tage hensyn til hinanden, så gaden er sikker og rar at være i for alle.
Biler, busser og lastbiler skal tilpasse deres fart efter cyklernes tempo og må kun overhale, hvis forholdene tillader det.
Bus 14 fortsætter med at køre i den nye cykelgade Nordre Frihavnsgade.
Side 22/56
I cykelgader har både cykler og biler adgang og skal dele kørebanen under hensyntagen til hinanden.
https://www.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/publications/cykelvenlig_infrastruktur.pdf
Modstand fra politiet kan overvindes:
Derfor »ankede« kommunen afvisningerne og sendte de 15 strækninger til endelig afgørelse hos Transportministeriet, som behandler sagerne i tilfælde af uenighed mellem politi og kommune om at sænke hastighedsgrænserne på vejene.
Se eventuelt også
http://ishoejlandsby.dk/nyheder/trafiksikkerhedsplan-hoeringssvar.html
Med venlig hilsen
Ishøj Bylaug
http://ishoejlandsby.dk/kontakt
https://www.facebook.com/Ishøj-Bylaug-2258239040920098/
https://www.facebook.com/groups/292084740955154/
http://ishoejlandsby.dk/bliv-medlem
———————————————————–
Du er velkommen til at kopiere eller lade dig inspirere af ovenstående.
Bemærkninger til udkast til støjhandlingsplan kan du sende til Ishøj Kommune på mailadressen naturmiljo@ishoj.dk senest den 14. oktober 2024.
Alle høringssvar inklusive bilag bliver offentliggjort på kommunens hjemmeside i forbindelse med den politiske behandling af sagen.
Vi skal derfor opfordre til, at du tænker over, hvilke personlige oplysninger du skriver i høringssvaret, og at du, såfremt du er omfattet af adressebeskyttelse, gør kommunen opmærksom på dette.
Skriv et svar